.png)
.png)
–Kati Sarvela –
14.12.2025
Elämme niin kutsuttua polykriisin eli monin tavoin kriisiytynyttä aikakautta. Taloudelliset, ekologiset, sosiaaliset ja psykologiset kriisit eivät näyttäydy erillisinä ilmiöinä, vaan ne kietoutuvat toisiinsa muodostaen ihmisissä ja luonnossa jatkuvan kuormittuneisuuden tilan. Monille tämän kokeminen voi tuntua ylitsepääsemättömältä ja synnyttää tunteen pysyvästä epävarmuudesta ja tähän liittyvistä peloista, jopa vihasta.
Tässä tilanteessa ihmiset etsivät helpotusta ja turvaa monin tavoin: virtuaalisista todellisuuksista, yksinkertaistavista selitysmalleista tai polarisoivista kertomuksista. Mutta entä jos kriisien perimmäinen juurisyy ei ole vain ulkoisissa rakenteissa – vaan myös siinä, miten meidän hermosto on oppinut olemaan maailmassa?
Yhä useammat tutkijat (esim. Ahenakew, Stein, Andreotti ym., 2025) esittävät, että nykyiset globaalit kriisit eivät ole ainoastaan poliittisia, taloudellisia tai ekologisia ongelmia. Ne ovat myös kehollisia ja hermostollisia ilmiöitä. Kriisit elävät tavoissa, joilla hermostomme havainnoi uhkaa, turvaa, toiseutta ja yhteyttä. Näitä syvälle kehoomme juurtuneita toimintamalleja on kuvattu käsitteellä neurokolonisaatio.
Kolonialismin ydintähän on ollut vallan epätasapainon luominen ja ylläpitäminen: Siirtomaavaltiot ovat tuhonneet alkuperäiskansojen ja alistettujen kansojen ja yhteisöjen sosiaalisia, poliittisia ja kulttuurisia rakenteita. Neurokolonisaatio on ollut ylisukupolvinen prosessi, jossa kolonialismin arvot ja uskomukset ovat ohjelmoitu hermostoomme, joten haitalliset uskomukset ja käyttäytymismallit periytyvät biologiassamme sukupolvelta toiselle.
Neurokolonisaatio ei ole kliininen diagnoosi, vaan somaattinen ja kulttuurinen viitekehys, joka yhdistää dekolonialistisen ajattelun, traumatutkimuksen ja neurobiologian. Käsitteen on kehittänyt alkuperäiskansojen tutkija ja sosiaalityön professori Michael Yellow Bird (2016), Mandan-, Hidatsa- ja Arikara-kansakunnan (MHA Nation) jäsen Pohjois-Dakotasta. Yellow Birdin mukaan kolonialistinen maailmankuva ei elä ainoastaan instituutioissa ja ideologioissa, vaan myös kehollisina oletuksina: automatisoituneina reaktioina, tunteina ja selviytymisstrategioina.
Yellow Bird (2016) tunnistaa neurokolonisaation ytimessä kolme toisiinsa kietoutuvaa pilaria:
Nämä pilarit eivät ole vain kognitiivisia ajatusrakennelmia. Ne ilmenevät hermoston selviytymisvasteina: ”taistele–pakene” sekä ”lamaannu” -reaktioina, jotka aktivoituvat erityisesti uhan, epävarmuuden, erimielisyyden ja muutoksen hetkillä. Neurokolonisaatio on johtanut siihen, ettei keholle jää aikaa tai tarjoudu tilaisuutta elää evolutiivisten tarpeittensa mukaisesti. Kognitiivisen psykologin Paul Gilbertin (esim. 2009) kehittämän mallin mukaan tasapainoinen ihmiselämä edellyttää uhka- ja suoritusjärjestelmien lisäksi myös hoivan ja rauhoittumisen järjestelmän aktivaatiota, joka on keskeinen turvan, tyytyväisyyden ja yhteyden kokemuksille.
Neurokolonisaatio ammatillisessa arjessa – esimerkki
Ihmisosaaja voi tietoisella tasolla sitoutua tasa-arvoon ja dialogiin, mutta neurokolonisoitunut hermosto voi silti reagoida tilanteisiin tiedostamattomasti:
Tällöin keho toimii turvattomuuden logiikalla, vaikka mieli tavoittelisi laadultaan toisenlaista kohtaamista.
Yellow Birdin ajattelu resonoi vahvasti yhdysvaltalaisen psykoterapeutin ja sosiaalityöntekijän Resmaa Menakemin työn kanssa. Menakem on tuonut esiin käsitteen ”white-body supremacy” (valkoisen kehon ylivalta), jolla hän viittaa siihen, että rasismi ja ylivalta eivät ole vain asenteita, vaan kehollistuneita traumajälkiä, jotka periytyvät sukupolvelta toiselle.
Sekä Yellow Bird että Menakem edustavat somaattista paradigmamuutosta: historialliset ja sosiaaliset ongelmat eivät ratkea pelkästään tietoisuuden, politiikan tai koulutuksen tasolla, vaan ne on tuotava hermoston ja kehon tasolle.
Menakemin mukaan trauma – mukaan lukien neurokolonisaatio – välittyy kehollisesti useita reittejä pitkin:
Vaikka epigeneettinen tutkimus on vielä kehittyvä ala, näyttö viittaa siihen, että trauma ei elä vain mielen ja muistojen tasolla, vaan se on myös biologisesti, ylisukupolvisesti, kehollistunutta.
Neurokolonisaation keskeinen ilmentymä on neurodissonanssi: sisäinen ristiriita kehon ja mielen välillä.
Esimerkiksi:
Sosiaalityöntekijä haluaa kohdata asiakkaan empaattisesti, mutta hänen kehonsa jännittyy, hengitys pinnallistuu ja mieli kiirehtii ratkaisuihin. Kyse ei ole tahdon puutteesta, vaan hermoston opitusta turvattomuudesta.
Jos neurokolonisaatio on ongelma, neurodekolonisaatio on tietoinen ja pitkäjänteinen prosessi sen purkamiseksi. Se ei korvaa rakenteellista dekolonisaatiota, vaan täydentää sitä siirtämällä huomion eksosysteemistä (instituutiot, lait, politiikka) myös endosysteemiin: hermostoon ja kehoon.
Neurodekolonisaation keskeiset tavoitteet:
Kestävän hyvinvoinnin ja toipumiskulttuurin näkökulmasta neurodekolonisaatio tarkoittaa kykyä luoda turvallisia, korjaavia suhteita.
Terapeuttinen allianssi, pedagoginen suhde tai johtamiskäytännöt eivät nouse vain teoreettisesta osaamisesta, vaan myös hermostojen välisestä vuorovaikutuksesta. Kun ammattilaisen oma hermosto toimii tiedostamattaan hierarkian ja kontrollin logiikalla, yhteyden syntyminen estyy – riippumatta hyvistä aikomuksista.
Traumainformoitu työ on siten kutsu neurodekolonisaatioon: ammattilaiset, johtajat ja päättäjät kehittävät omia itsesäätelytaitojaan ja tunnistavat ylisukupolvisen trauman vaikutuksen oman hermostonsa toiminnassa.
Tietoinen läsnäolo (mindfulness) on tärkeä osa neurodekolonisaatiota, mutta ei yksin riittävä. Somaattinen työ voi sisältä mm.:
Emme voi purkaa erillisyyden, ylemmyyden ja alistamisen malleja muissa, jos ne toimivat yhä omassa hermostossamme ja työkulttuurissamme. Neurodekolonisaatio on yksilöllinen ja yhteisöllinen tahtotila: Se on valinta siirtyä selviytymisvasteiden kulttuurista kohti yhteyttä, turvaa ja keskinäistä riippuvuuden tunnistavaa tapaa olla maailmassa.
Neurodekolonisaatio ei ole nopea ratkaisu, mutta välttämätön perusta kulttuurille, joka haluaa selvitä polykriisistä ilman, että se toistaa samoja traumaa tuottavia luontoa ja toisia riistäviä rakenteita käytännöissään.
Ahenakew, C., Stein, S., Andreotti, V., et al. (2025).Decolonizing Mental Health in the Polycrisis: Pathways TowardNeuro-Decolonization. American Psychologist, 80(8), 1297–1312.
Gilbert, P. (2009). Myötätuntoinen mieli: Uusi näkökulmaarjen haasteisiin. (Englanninkielinen alkuperäisteos: The Compassionate Mind: ANew Approach To Life's Challenges).
Menakem, R. (2017). My Grandmother’s Hands: RacializedTrauma and the Pathway to Mending Our Hearts and Bodies. Central RecoveryPress.
Yellow Bird, M. (2016). Neurodecolonization: Applyingmindfulness research to decolonizing social work. Teoksessa: M. Gray, J.Coates, & M. Yellow Bird (Toim.), Decolonizing Social Work. Routledge.
Kati Sarvela on traumainformoidun lähestymistavan suomalainen pioneeri ja aktivisti. Hän on myös hammaslääkäri, tietokirjailija, terapeutti ja kouluttaja. Kati on erikoistunut traumatietoisuuden kehittämiseen erityisesti ihmisläheisen työn toimialoilla. Saat Katiin yhteyden sähköpostitse iloajatoivoa@gmail.com
Tutustu myös Iloa ja toivoa -verkoston koulutuksiin ja tapahtumiin
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
bold-italic
.png)
Nykyiset globaalit kriisit eivät ole ainoastaan poliittisia, taloudellisia tai ekologisia ongelmia. Ne ovat myös kehollisia ja hermostollisia ilmiöitä.
.png)
Viime vuosikymmeninä on tunnistettu tarve tarkastella mieltä ja hyvinvointia laajemmin kuin vain yksilön biologisena ilmiönä. Interpersonaalinen neurobiologia (IPNB)
.png)
Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut toipuvat stressistä nopeammin kuin toiset? Tai miksi jotkin työyhteisöt tuntuvat pyörivän jatkuvasti kaaoksessa? Perinteinen ongelm