Auvinen, Elisa,  kirjallisuusterapiaohjaaja, pedagogi ja kouluttaja

Kirjallisuusterapiaohjaaja, pedagogi ja kouluttaja

Juureni ovat Etelä-Savon maaseudulla: puolet pelloilla ja mäntykankailla, puolet Saimaan pohjamudissa. Jyväskylästä lähdin etsimään opintoja, kulttuuria ja ihmisiä. Nyt, seitsemisen vuotta täällä asuttuani, olen löytänyt kodin tunnun.

Koulutukseltani olen lastentarhanopettaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja sekä kirjallisuusterapiaohjaaja. Lisäksi olen opiskellut mm. psykologiaa, yhteiskuntatieteitä ja kriisityötä. Työkseni olen tehnyt sitä sun tätä mielenterveyden, vammaisten ja vanhusten parista opettamiseen ja kouluttamiseen. Kenties tärkein osa tietotaitojani on kuitenkin karttunut tutkimalla omia kokemuksiani. Tällä hetkellä minua kiinnostavat erityisesti traumat niin yksilöllisillä kuin kulttuurisillakin tasoilla, toimivat terapeuttiset käytänteet, tietoisuuden rooli toipumisprosessissa sekä ihmisyyden ilmeneminen maailmassa.

Traumaattisten kokemusten kanssa eläminen tuntuu kultuurisistakin syistä olevan monimutkaisempaa kuin mitä niiden hoivaaminen todella vaatisi. Olen kokenut, että jokainen ihminen tarvitsee hyväksyvää läsnäoloa koko kokemuskirjolleen, eikä terapeuttinen vuorovaikutus ole poikkeus. Haluan lisätä traumoihin liittyvää tietoisuutta ja terapeuttisuuden ymmärrystä, sillä uskon näiden vaikutusten ulottuvan aina yksittäisistä ihmisistä elinolosuhteisiin maapallolla.

Kuva: Ulla Lehtinen

TULEVAT TAPAHTUMAT JA KOULUTUKSET

Traumainformoitu kohtaaminen - Kadonnutta kehoyhteyttä etsimässä
Tällä kurssilla tutustumme mm. Fellitin ACE tutkimuksiin eli lapsuuden hankalien kokemusten ja muiden tunnehaavojen terveys- ja mielenterveysvaikutuksiin sekä vaikutusmekanismeihin. Lisäksi tutustumme käytännön työkaluihin ja menetelmiin, joiden avulla pyrimme harjoittelemaan lempeästi ja turvallisesti oman kehoyhteyden avaamista, vahvistamista, omassa kehossa olemista. Mietimme ja tutkimme, kuinka on mahdollista kokemuksellisesti oppia olemaan riittävän levollisessa tilassa omassa kehossamme.
5.5.2019
LUE LISÄÄ
Traumatietoudesta ja terapeuttisesta kirjoittamisesta voimavaroja ja työmenetelmiä asiakastyöhön
Tällä orientaatiokurssilla tutustumme traumojen ja lapsuuden kaltoinkohtelun ja laiminlyöntien (ACE) seuraamuksiin. Käymme läpi psykoedukatiivisia työkaluja ja terapeuttisen kirjoittamisen menetelmiä, joiden avulla ihmisiä voidaan opettaa havainnoimaan, ilmaisemaan ja säätelemään vireystilaansa, tunnetilojaan ja omaa autonomista hermostoaan.
13.4.2019
LUE LISÄÄ
Traumainformoitu kasvatus - Traumatietoutta ja tunnetaitoja opettajille ja varhaiskasvattajille
Kokemuksemme määrittävät sitä, millaisia olemme. Onkin tärkeää ymmärtää, kuinka kauaskantoiset vaikutukset tunnehaavoilla voi elämäämme olla. Ne mm. heikentävät itsesäätelyä ja itsemyötätuntoa sekä vaikeuttavat oppimista. Myös opettajat voivat sijaistraumatisoitua ja alkaa kärsiä empatiauupumuksesta, joka heikentää myötäelävän kohtaamisen kykyä.
4.5.2019
LUE LISÄÄ
Minän monet puolet — eväitä terveydenhoidon ammattilaiselle traumainformoituun kohtaamiseen
Koulutuksessamme avataan traumojen ja dissosiaatioilmiöiden ymmärrystä ja sitä, kuinka toisaalta jokainen ihminen on oikeastaan “moniääninen”. Sen tunnistaminen, havainnointi ja luova erilaisten puoliemme ilmaisu tarjoaa erään tien itsetuntemukseen. Vakavia tunnehaavoja omaavalla nämä dissosiatiiviset ilmiöt korostuvat, jolloin ne voivat tuottaa kärsimystä henkilölle itselleen ja hänen läheisilleen. Käymme läpi myös mitä on empatiauupumus ja sijaistraumatisoituminen.
12.4.2019
LUE LISÄÄ
Traumainformoitu hoito — Läsnäoloa ja tunnetaitoja terveydenhoidon henkilöstölle
Traumainformoidulla hoitamisella tarkoitetaan tunnehaavoja huomioivaa hoitamista. Sen filosofian taustalla on ajatus siitä, että traumaattiset kokemukset saavat ihmisen käyttäytymään usein epätarkoituksenmukaisesti ja tavalla, joka ei ole järkisyin perusteltua. Ottamalla tämän huomioon eri terveydenhuollon pisteissä, voidaan pienilläkin teoilla helpottaa merkittävästi traumatisoituneen ihmisen hoidon etenemistä ja ...
23.2.2019
LUE LISÄÄ